دیجیتال مارکتینگ چطور متولد شد؟
تا حالا به این فکر کردین که چطور انقدر زود اینترنت نفوذ کرد به زندگی همه آدمها؟ خیلی وقته که دیگه اینترنت بخش جدانشدنی از زندگی ما شده؛ سفارش غذا، خرید لباس، رزرو کلاس یا حتی پیدا کردن جواب یه سوال درسی، همه چیز داره بهصورت آنلاین انجام میشه؛
اما وقتی آدمها اومدن سمت اینترنت، برندها و کسبوکارها هم مجبور شدن بیان. چرا؟
چون دیگه مشتریهاشون توی بازارها نبودن؛ توی گوگل و اینستاگرام بودن! دقیقا همینجا بود که دیجیتال مارکتینگ متولد شد؛
شاید براتون جالب باشه بدونین، اولین بنر تبلیغاتی آنلاین در سال ۱۹۹۴ توسط سایت HotWired منتشر شد. قسمت عجیب ماجرا اینجاست که حدود ۴۴ درصد کاربرانی که آگهی رو دیدن، روش کلیک کردن!
کمکم موتورهای جستجو وارد بازی شدن. یاهو، ساخته دو دوست به نامهای جری یانگ و دیوید فیلو، تبدیل شد به یکی از اولین موتورهای جستجو که اینترنت رو برای همه قابل استفاده کرد؛ احتمالا هیچوقت فکرش رو نمیکردن که روزی الهامبخش دنیای بازاریابی دیجیتال بشن!
چند سال بعد، با معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷، گوشیهای هوشمند دنیا رو زیر و رو کردن؛ از اونجا به بعد، اینترنت همیشه و همهجا همراه مردم بود و این یعنی شروع یک عصر تازه؛ عصری که در اون دیجیتال مارکتینگ به یک هنر و صنعت پر قدرت تبدیل شد؛
دیجیتال مارکتینگ واقعا چیه؟
خب برای اینکه بدونیم واقعا دیجیتال مارکتینگ چیه؟ باید اشاره کنیم به تعریفی از پدر علم بازاریابی، یعنی آقای «فیلیپ کاتلر» که میگه: «بازاریابی دانش و هنر کشف خلق و ارائه ارزش با هدف تامین نیازهای یک بازار هدف هم زمان با کسب سود است.» این یعنی بازاریابی یک هنر واقعیه؛ «هنر کشف و خلق کردن» یعنی بفهمیم مردم چه نیازی دارن، چه محصولی براشون مفیده و چطور اون رو طوری ارائه کنیم که ارزشش رو درک کنن؟
و دیجیتال مارکتینگ یعنی همین کارها رو به کمک ابزارهای آنلاین مثل شبکههای اجتماعی، موتورهای جستوجو، وبسایتها و… انجام بدیم.
دیجیتال مارکتینگ چه فرقی با بازاریابی سنتی داره؟
بازاریابی سنتی معمولا عموم مردم رو هدف میگیره و محدود به یک منطقه جغرافیایی خاصه، اما دیجیتال مارکتینگ میتونه با افراد سراسر جهان ارتباط برقرار کنه و هدفگذاریهای دقیقتری انجام بده؛ با دیجیتال مارکتینگ میتونی هر لحظه و هرجا با مخاطب در ارتباط باشی و فرصتهای تعاملی زیادی داشته باشی، چیزی که در بازاریابی سنتی وجود نداره.

چرا دیجیتال مارکتینگ انقدر مهمه؟
١. هیچ دادهای از نگاه تیزبین یک دیجیتال مارکتر جا نمیمونه!
در بازاریابی سنتی، نمیتونیم دقیق بفهمیم چند نفر تبلیغات چاپی یا بیلبوردها رو دیدن یا حتی تبلیغی که انجام دادیم، اصلا دیده شده یا نه؟ اما در دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای حرفهای و گزارشهای دقیق به شما نشون میدن چند نفر روی لینکها کلیک کردن، از کجا وارد سایت شدن و چه رفتاری داشتن؟
٢. نزدیکتر از یک دوست با مشتری!
یکی از جذابترین مزیتهای دیجیتال مارکتینگ اینه که میتونی فعالیتهات رو دقیقا متناسب با هر مخاطب شخصیسازی کنی؛ با هرکسی به سبک و لحن خودش حرف بزنی، تو مناسبتهای مهم به یادش باشی و کاری کنی که احساس کنه حتی از یک دوست هم بهش نزدیکتری!
٣. درآمد بیشتر، هزینه کمتر!
روشهای بازاریابی سنتی مثل بیلبورد، رادیو و تلویزیون هزینههای زیادی دارن. اما تو دنیای دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و روشهای متنوع رایگان و پولی وجود داره که حتی کسبوکارهای کوچک هم میتونن با هزینههای کم، به درآمد خوبی دست پیدا کنن!
۴. هرجای جهان که هستی، پیامت رو برسون!
همونطور که بالاتر هم گفتیم، دیجیتال مارکتینگ این امکان رو به ما میده که با استفاده از وبسایتها، شبکههای اجتماعی و ابزارهای متنوع دیگه، خیلی راحت پیام خودمون رو به هر مخاطبی در هر جای جهان برسونیم!
توی این بلاگ بخشی از دنیای جذاب دیجیتال مارکتینگ رو باهاتون به اشتراک گذاشتیم و حالا با بوتکمپ راکُد میخوایم پا به این مسیر هیجانانگیز بذاریم.
اگه دوست دارین وارد دنیای هیجانانگیز دیجیتال مارکتینگ بشین، بفهمین این مسیر براتون مناسبه یا نه، و با شغلهای جذابش آشنا بشین، چشم از بلاگ مدرسه پارت برندارین!